Strona główna  /  Wycieczki  /  Wieża Eiffla wycieczka

Wieża Eiffla wycieczka

Trasa: Warszawa - Paryż - Champ de Mars (Tour Eiffle)
Data: Array
Uczestnicy:

Wycieczkę do Paryża ufundowała nam, w swoim konkursie, rozgłośnia radiowa Złote Przeboje. Nigdy nie posiadałem takiego szczęścia, żeby coś wygrać i też tym razem to nie ja wygrałem ;) Ale się załapałem. Organizatorem wycieczki był porządnie znany Orbis. 4 dni i 3 noce w Paryżu!!!! Szczęście dopisało! Do Warszawy przez Łódź i Łuków zawieźli nas rodzice Doroty. Na Okęciu byliśmy dokładnie dwie godziny przed odlotem. Pani przewodnik wzięła nas pod swoją opiekę, dostaliśmy bilety, przeszliśmy odprawę, dowieziono nas autobusem pod samolot linii norwegian.com i z niecierpliwością czekaliśmy na nasz pierwszy lot!

Wtajemniczeni wiedzą jaką miłością emanuję do karuzel i lunaparków, należy dodać do opisu - z nerwowością, cyckając cukierka czekałem odlot! Na wstępie, troszkę śmiesznie wyglądająca procedura wykorzystywania ratunkowych kamizelek wraz z wyposażeniem. Stewardesy z poważną miną, niczym roboty, zaprezentowały jak ich mamy używać. W końcu ruszamy, z początku powoli kołujemy niczym na marketowym parkingu. W końcu docieramy do właściwego pasa! Cukierka już niemal nie ma... Włączają się odrzutowe silniki i rozpoczyna się jazda. Samolot nabiera prędkości i startujemy! Trochę mnie skuliło, żołądek podszedł do góry! A Dorota pyta spokojnie: Lowell co ci jest? ;) Ale to była tylko chwilka, cały lot przebiegł spokojnie. A świadomość przebywania ponad chmurami jest rewelacyjna. Dwugodzinny lot i docieramy na miejsce! Lądowanie to następny, szybko "wycyckany" cukierek. Piloci pokazali klasę i powiedzieć można obyło się bez stresu. Ale w zasadzie stres ustąpił dopiero po wyjściu z samolotu...

Wieża Eiffla za dnia

Wieża Eiffla fot. Lowell

Szczęśliwie mieliśmy bardzo miłą i sympatyczną Panią pilot, która na nas nie krzyczała, gdy się spóźnialiśmy. Już podczas transferu z lotniska mieliśmy okazję wyjechać na największy symbol Paryża - Wieżę Eiffla. Zostało spełnione jedno z wielu naszych marzeń. Upojenie instynktu poznania! Oglądanie dość oryginalnej panoramy wielkiego miasta z jednej z najbardziej słynnych konstrukcji świata! Wieżą Eiffla znajduje się na południowym końcu Pola Marsowego, w centrum Paryża, nieopodal Sekwany.

Wieża Eiffla i Dorota fot. Lowell

Na wieże prowadzą dwa wejścia, do jakich formują się dość duże kolejki, podobno i tak mamy szczęście i nie czekamy zbyt długo (około 30 minut). Czas czekania wzbudza emocje, znajdujemy się pod ponad 300 metrową konstrukcją. Za chwilę znajdziemy się na górze!!! Jest bardzo ciepło, ale nikomu to nie przeszkadza!!!

Paryż fot. Lowell

Bilet wstępu zależy od poziomu, na który chcemy wyjechać : 2 poziom - 8 euro, 3 poziom - 13 euro. Dostęp do 1 i 2 poziomu możliwy jest schodami jak również windą. Na 3 poziom jeździ już tylko winda. My ze względu na ograniczony czas wybieramy jako transport windę. Pani obsługująca windę wprawia ją w ruch! Po chwili zdobywamy 1 poziom, winda na moment się zatrzymuje, ale naszym celem jest 2-gi poziom wieży. Ta winda kursuje tylko do 2-go poziomu. Zaspokajając ciekawość - 2-gi poziom znajduje się na wysokości 115 metrów (1-wszy poziom - 57m) Podchodzimy na widokowy taras. Naszym oczom pokazuje się panorama Paryża. Z każdej strony świata widok jest imponujący. Cały Paryż mamy na dłoni! Oglądamy Łuk Triumfalny z Polami Elizejskimi, biznesową dzielnicę z potężnymi drapaczami chmur, Eccole Militaire, Monparness Tower (dość wyróżniający się wieżowiec, z jakiego podobno są niesamowite widoki), pola Marsowe, Senat, Panteon, Sorbonne, katedrę Notre Dame, Plac Inwalidów, Louvre, Muzeum Orsay, Obelisk na placu Concorde, Sanktuarium na wzgórzu Montmartre, Operę i dużo innych. Aż krzyczeć się chce, że Paryż jest ładny!

Po zrobieniu zdjęciowej sesji ustawiamy się do kolejki do windy prowadzącej na poziom 3. Oczekując w kolejce można zaobserwować różnych ludzi, zauważyć można wiele większy luz aniżeli u nas. Kolejna winda i następne metry. Poziom 3 to wysokość 276 metrów, przy całej wysokości wraz z anteną - 324 metrów. Z ciekawych informacji wymienić należy, że "Dama Paryża" swoją wysokość zmienia o 18 cm w zależności od temperatury. Na 3 poziomie można odczuć już niższą temperaturę i mały wiatr. Pod jego wpływem wieża odchyla się o 6-7 cm. Na samej górze (3 poziom) mamy okazję spotkać Gustawa Eiffla, jego córkę, Thomasa Edisona jak również inżynierów Maurice Koechlin i Emile Nouguier, którzy stworzyli projekt Wieży Eiffla. Jest to niesamowite wrażenie być niemal na samym czubku tej słynnej konstrukcji. Aż strach pomyśleć, że wieża ta miał zostać rozebrana...

Wieża Eiffla w liczbach

Paris fot. Lowell

Całkowita wysokość: 324 metry
Projektanci: Gustave Eiffel, Maurice Koechlin, Emile Nouguier
Rozpoczęcie budowy: 1887r
Zakończenie budowy: 1889r
Konstrukcja składa się z 18 038 części metalowych i około 2,5 mln nitów
Masa całkowita: około 10 000 ton
Na sam szczyt wieży prowadzi 1665 stopni.
Oświetlenie składające się z 352 reflektorów, każdy po 1000 W, oświetlających wieżę w nocy
Aby zapobiec korozji, wieża jest malowana, a do tego celu zużywa się 50-60 ton farby. Odbywa się to co siedem lat, zajmuje to około 15-18 miesięcy przez 25 malarzy!
Wieża Eiffla utrzymywała status najwyższej budowli świata przez 40 lat, aż do 1929 roku, gdy w Nowym Jorku wzniesiono Chrysler Building.
Wieża zbudowana jest z żelaza.
Liczba odwiedzających turystów do grudnia 2008 roku - 243.376.00

Historia Wieży Eiffla

Dużo osób nawet nie wie, że autorem zarysu najsłynniejszej wieży w Europie nie jest Gustaw Eiffle. Prawdziwym pomysłodawcą budowli wieży Eiffla był młody i zdolny pracownik w biurze Gustawa Eiffla, Maurice Koechlin. "18 września roku 1884 Eiffel, Koechlin i Nougier (szef biura i dwóch jego pracowników) zgłosili patent zarejestrowany pod numerem 164364. Projekt został zaprezentowany publicznie. 12 grudnia Eiffel zakupił prawa autorskie od Koechlina i Nougiera, wraz z prawami do własności intelektualnej do zarysu.

W 1884 opracowany pozostał pierwszy projekt wieży o wysokości 300 m. Wśród wielu propozycji minister handlu odpowiadający za wystawę wybrał projekt Eiffla. Na początku planowano wybudowanie wieży w kształcie mostu nad Sekwaną, jednakże nie mogło to być zrealizowane z powodu złego podłoża na brzegach rzeki. Wśród 107 propozycji lokalizacji wieży zdecydowano się ostatecznie na Pole Marsowe, na jakim miała się odbyć wystawa.

W 1886 rozpoczęte zostały prace przygotowujące teren pod budowę. Zbudowane zostały 4 fundamenty z kamienia o powierzchni ponad 650 m2 każdy i sięgające od kierunku Pola Marsowego 14 m pod ziemię a z przeciwnej strony 8 m. Prace nad fundamentami zakończono 30 czerwca 1887. Nie podobało się to znanym artystom, którzy zorganizowali protestacyjną akcję przeciwko budowie wieży. Byli wśród nich nich pisarze, malarze, architekci i rzeźbiarze. Nie przeszkodziło to jednak w prowadzeniu prac nad wieżą zgodnie z planem. Po roku 4 słupy zostały połączone w platformę. W sumie cała wieża składa się z trzech platform. Gotowe części metalowe były produkowane w fabryce w Levallois-Perret, które po przetransportowaniu na plac budowy wystarczyło tylko złączyć ze sobą. Aby zakończyć budowę na czas, pracowano 10 godzin w ciągu dnia. W końcu 31 marca 1889 Eiffel mógł wywiesić flagę francuską".

Wieża została zbudowana na potrzeby Wystawy Światowe, jaką organizowano w tym okresie co 11 lat. Jednak wystawa ta była dla Francuzów szczególna, gdyż przypadła na 100 rocznicę rewolucji Francuskiej i zburzenia Bastylii. Mimo potężnej krytyki została symbolem Paryża i Francji. Po zakończeniu wystawy wieża miała być rozebrana.

Paris

Zobacz te wszystkie lampki na własne oczy

O godzinie 16.00 mieliśmy zakwaterowanie w hotelu Mercure Porte de Pantin w dzielnicy Pantin, przy wschodniej obwodnicy. Hotel o dobrym standardzie, jakiego sieć (Mercure) dobrze jest znana także w Polsce. Mimo tego, że jesteśmy zakwaterowani daleko od centrum Paryża jest to rozwiązanie bardzo dobre, albowiem nie licząc kosztów, w zabytkowej sekcji Paryża bez wątpienia śmierdzi i kiepski jest dojazd pod hotel. Co najważniejsze, posiadamy możliwość poznać paryskie metro! Jako nieliczni, po zakwaterowaniu wracamy do centrum Paryża. Celem naszym staje się Wieża Eiffla porą wieczorową. Po rozmowie z Panią Pilot, zabieramy się do podboju metra w Paryżu. Zasada jest prosta, albowiem wszystko jest opisane na tablicach informacyjnych. Musimy tylko znać końcową stację linii, która nas interesuje, albowiem dzięki temu będziemy wiedzieć, w jaką stronę jechać. Warto dokładnie obejrzeć mapę metra. My schodzimy do metra w stacji Hoche, kursuje w tym  miejscu linia numer 5. Jedziemy w stronę Place d'Italie, a stacją, na jakiej będziemy się przesiadać na linię numer 1 jest Bastille. Tutaj szukamy peronu, z jakiego jesteśmy w stanie jechać w kierunku La Defence. A chcemy się dostać w pobliże Łuku Triumfalnego - stacja Charles de Goulle Etoile, czyli rondo dookoła Łuku Triumfalnego. Łuk Triumfalny opiszemy w drugiej części, wraz z Polami Elizejskimi. Zapomniałem napisać, że [paryskie metro,metro paryskie,} kursuje do godziny 24.00, więc jeżeli chcemy wracać metrem do hotelu to musimy pilnować czasu! Oto trasa  linii, którymi podróżowaliśmy:

Mapa paryskiego metra

Spacerujemy (na około) Wieży Eiffla. Wieczorem, wszystko zmienia barwy. Mieszkańcy Paryża posiadają przyzwolenie od władz na okupywanie trawników, prawie we wszelkich parkach. Paryż ma być dla ludzie! Dlatego Pola Marsowe zapełniają się ludźmi, szczególnie ludźmi młodymi, którzy spędzają w tym  miejscu wolny czas. Ktoś, kilkanaście metrów nieopodal nas obchodzi urodziny, wniesiony zostaje tort. Miło i przyjemnie! A sama wieża jest pięknie oświetlona. O godzinie 22.00 zaczynają migotać na wieży lampki, tysiące lampek.

Paris

Paryż jest ładny! Miasto zakochany!!! A sama wieża? Dla niektórych może przereklamowana, ale dopóki nie znajdziesz się na jednym z jej poziomów, nie doświadczysz jej wspaniałego klimatu. Wtedy możesz ocenić i wyrazić swoje wrażenia!

Zobacz wszystkie zdjęcia z wycieczki!

Pozostaw Komentarz

Twój adres mailowy nie zostanie opublikowany.